Animasyonları incelemeyi unutmayın..
Do not forget to examine the animations..
Dört Zamanlı Dizel Motoru
Bir önceki yazımda 4 zamanlı benzinli motorun çalışma prensibini açıklamıştım.
Sizce dizel motorlar ve benzinli motorlar aynı şekilde mi çalışır?
Yazının devamında da açıkladığım gibi "HAYIR" :)
Dizel motoru da benzinli motora benzer ancak biraz farklı çalışır. Benzinli motorlarda gerçekleşen kıvılcım ateşleme sistemi dizel motorlarda yoktur.
Dizel motorlarda yakıt nasıl tutuşturulur?
- Sıkıştırılmış hava ile dolu olan silindire yakıt püskürtüldüğünde tutuşma meydana gelir.
Kıyaslama Yapalım
Benzinli motora kıyasla, dizel motorda:
- Üstün yakıt ekonomisi (yakıt tasarrufu)
- Daha yüksek sıkıştırma oranı
- Arttırılmış dayanıklılık
Yakıt tasarrufunu neler sağlar?
- Yüksek sıkıştırma oranı
- Düşük yakıt fiyatı
Peki ya sıkıştırma oranı yüksek olunca ne elde ediyoruz?
- Daha iyi bir termal verim sağlanıyor. (Bunun sonucunda ise son derece etkili bir mekanik iş ortaya çıkar!!)
Dizel yakıtı,aynı hacimde, benzinden daha ucuzdur. Benzin ve dizel aynı hacimde eşit enerjilere sahiptirler FAKAT ağırlıkları aynı iken dizel, benzinden %10 daha fazla enerjiye sahiptir.
Dezavantajlar:
- Bununla birlikte, bir dizel motorun yüksek sıkıştırma oranı, yüksek basınca neden olur. Bu yüzden motor malzemeleri üzerinde yüksek strese neden olur.
- Ayrıca, dizel motorlardaki silindirler, pistonlar, biyeller ve valfler daha ağır ve kalın olduğu için sistemin daha ağır hareket etmesine neden olur.
- Dizel motorla ilgili bir başka sorun da karmaşık yakıt enjektör sistemidir. Dizel yakıt kolayca buharlaşamadığı için, uygun hava-yakıt karışımını üretmek için yüksek basınçlı enjeksiyon nozulları gereklidir.
Şekilde dizel motorunun dört stroku gösterilmiştir. (4 strok = giriş strok, sıkıştırma stroku, güç stroku ve egzoz strokudur)
1. Emme stroku
Emme (giriş) valfi açılır, piston aşağıya doğru kayarken silindire hava çeker. Piston maksimum hacme ulaştığında emme valfi kapanır.
2. Sıkıştırma stroku
Piston havayı iter ve ilk hacminin yaklaşık 1 / 16'sına kadar sıkıştırır. Bu aşamada hava sıcaklığı 1000 ° C'ye kadar çıkabilir.
3. Güç stroku
Dizel yakıtı, sıkıştırma işleminin sınırına gelmeden hemen önce, yakıt enjektörü tarafından silindire girer. Hava-yakıt karışımı, yanma odasındaki yüksek basınç ve sıcaklık nedeniyle yanmaya başlar ve ortaya çıkan termodinamik enerji, pistonu aşağı doğru iter. Bu aşama boyunca, hem giriş hem de egzoz valfleri kapalı kalır.
4. Egzoz stroku
Egzoz valfi açılır ve piston yukarı doğru kayar. Bu sırada yanma gazları (egzoz) dışarı salınır. Piston silindirin tepesine ulaştığında, egzoz valfi kapanır ve giriş valfi açılır, bu da döngüyü yeniden başlatır.
***
Four - Stroke Diesel Engine
In my previous article, I explained the working principle of the 4-stroke gasoline engine.Do you think diesel engines and gasoline engines work in the same way?
As I mentioned in the article, "NO" :)
Diesel engines are similar to gasoline engines but work a bit different. The spark ignition system in gasoline engines is not available in diesel engines. Instead, the air-fuel mixture is ignited by the compression heating ignition system.
So how is the fuel burned in diesel engines?
- When the cylinder is filled with compressed air, fuel is sprayed and ignition occurs.
Comparison
Compared with the gasoline engine and the diesel.
- Superior fuel economy (fuel economy)
- Higher compression ratio
- Increased durability
What does fuel saving provide?
- High compression ratio
- Low fuel price
What do you get when you have a high compression ratio?
- Acquiring a better thermal efficiency. (The result is a highly effective mechanical work!)
Diesel fuel, in the same volume, is cheaper than gasoline. Gasoline and diesel have equal energy in the same volume. BUT if they have the same weight, diesel have 10% more energy than gasoline.
Disadvantages:
- The high compression ratio of a diesel engine is caused by high pressures. This causes high stresses on the engine materials.
- In addition, the cylinders, pistons, biels and valves in diesel engines are heavier and thicker, causing the system to move more heavily.
- Another problem with diesel engines is the complex fuel injector system. Because diesel fuel can not evaporate easily, high-pressure injection nozzles are required to produce a suitable air-fuel mixture.
Four strokes of the diesel engine are shown. (4 strokes = input stroke, compression stroke, power stroke and exhaust stroke)
1. Intake stroke
The intake valve opens and the piston draws air as the piston slides down. When the piston reaches the maximum volume, the suction valve closes.
2. Compression stroke
The piston pushes the air and compresses to about 1 / 16th of the initial volume. At this stage, the air temperature can reach up to 1000 ° C.
3. Power stroke
The diesel fuel enters the cylinder by the fuel injector just before it reaches the limit of the compression process. The air-fuel mixture burns due to the high pressure and temperature in the combustion chamber, and the resulting thermodynamic energy pushes the piston downward. During this phase, both inlet and exhaust valves remain closed.
4. Exhaust stroke
The exhaust valve opens and the piston slides upwards. In the meantime, the combustion gases (exhaust) are released. When reaching the top of the piston cylinder, the exhaust valve closes and the inlet valve opens, which restarts the cycle.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder